Pressmeddelande: Fonus tänder ljus för de som inte kan – över hela världen under allhelgonaHoppa till innehållet
Logotyp, tillbaka till startsidan
0771-87 00 87

Fonus tänder ljus för de som inte kan – över hela världen under allhelgona

För femte året i rad tänder Fonus ljus åt dem som inte själva kan på anhörigas grav- eller minnesplatser. Nytt för i år är en digital ljuständning där man själv kan tända ett digitalt ljus för sina nära och kära – över hela världen.

Varje år tänder Fonus ljus åt människor som inte själva kan göra det på olika platser runtom i Sverige. Initiativet har blivit mycket populärt, och förra året fick Fonus möjlighet att tända upp mot 30 000 ljus. För att ge fler en möjlighet att hedra och minnas sina nära och kära har Fonus tagit fram en världskarta för digital ljuständning där personer själva kan tända digitala ljus för nära och kära.

- Vi tycker att det är väldigt fint att så många använder vår tjänst för att tända ljus på grav- och minnesplatser under allhelgona. För varje år har initiativet växt och förra året slog vi rekord i antalet tända ljus. Dessutom vet vi att många människor har anhöriga i andra länder och vi vill också ge dem ett sätt att hedra sina nära och kära under allhelgona. Därför kom vi på idén att erbjuda digital ljuständning för att göra det möjligt att tända ljus var som helst i världen, säger Conny Sohlberg, begravningsentreprenör på Fonus.

En undersökning som Fonus låtit Novus genomföra visar dessutom att hälften av svenskarna (49 procent) har dåligt samvete över att de inte besöker en gravplats oftare än vad de gör idag. När de väl besöker en gravplats gör de hellre det med vänner eller familj (58 procent) än utan sällskap (39 procent).

- Resultatet är en tydlig indikation på att gravplatser är en viktig plats för att minnas och sörja våra avlidna. Samtidigt tycker jag inte att svenskarna ska vara för hårda mot sig själva. Ofta kommer livet emellan, och kanske bor man till och med i en annan stad eller annat land, vilket gör det svårt att tända ljus på graven. Och just av denna anledning känns det extra fint att vi på Fonus kan hjälpa till med både fysiska och digitala ljus, säger Conny.

 

Länk till beställning av fysiska och digitala ljus.

 

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Fonus. Syftet med undersökningen är att ta reda på målgruppens tankar om ämnet döden. Undersökningen genomfördes via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel. Totalt gjordes 4741 intervjuer mellan 30 juni och 20 juli 2023.

För mer information, kontakta:

Conny Sohlberg, presstalesperson på Fonus.

E-post: conny.sohlberg@fonus.se