Hoppa till innehållet

Vad händer om vi inte har pengar till begravningen?

Kostnaden för begravning, gravsten och bouppteckning går före andra fordringar som kan finnas på dödsboet. Om det finns risk att det kan uppstå brist på tillgångar i dödsboet är det därför viktigt att känna till att dessa kostnader bör prioriteras. Det kan innebära att den som förvaltar dödsboet behöver säkerställa att icke-prioriterade räkningar stoppas.

Om det inte finns pengar i dödsboet till begravningen så har kommunen ansvar för att alla ska bli begravda. Så om dödsboet helt eller delvis saknar pengar kan kommunen hjälpa till ekonomiskt. Då ansöker dödsboet om bidrag för begravningskostnaderna.

Vilka kostnader täcker biståndsbidraget?

Det är kommunernas ansvar att ge bistånd till det som anses allra nödvändigast och biståndet kan se lite olika ut från kommun till kommun. Så länge kostnaden är skälig försöker kommunen ta hänsyn till den avlidnas och de anhörigas önskemål när det gäller utformandet av begravningen. Men om bidraget inte täcker alla val som de anhöriga önskar finns det ingenting som hindrar dem från att själva lägga till pengar.

Försäkring som täcker kostnaderna

Ibland kan det finnas försäkringar som betalar hela eller delar av begravningskostnaden, även om det saknas medel på den avlidnas konto. För att undersöka om det finns försäkringar som täcker begravningskostnaderna kan man göra en Försäkringsinventering.

Vill ni ansöka om pengar till begravningen?

Dödsboet har alltid rätt att ansöka om bidrag till begravningen. Ansökan görs till socialtjänsten i den kommun där den avlidna var folkbokförd. Socialtjänsten prövar sedan varje ansökan och lämnar ett skriftligt beslut. Önskar ni hjälp mer ansökan kan ni vända er till er lokala Fonusbyrå.

Vanligaste frågorna om planera begravning: